Ἀκτημοσύνη
( ἀφορᾶ καί λαϊκούς
καί προπάντων μοναχούς πού ἔδωσαν ὅρκο ἀκτημοσύνης
καί ἀφιλαργυρίας )
καί προπάντων μοναχούς πού ἔδωσαν ὅρκο ἀκτημοσύνης
καί ἀφιλαργυρίας )
Γεροντος Σωφρόνιου
Η πείρα δεικνύει σαφώς εις πάντα άνθρωπον
ότι δια να φθάση εις τον καθαράν προσευχήν, είναι ανάγκη να ελευθερώση
τον νουν αυτού εκ των εικόνων της ύλης, αίτινες βαρύνουν αυτόν.
Εν τη μοναχική υποσχέσει της ακτημοσύνης η
έμφασις δίδεται εις την πάλην προς το πάθος της «φιλοκτημοσύνης» ή της
«φιλαργυρίας». Δι’ αυτής ο μοναχός δεν υπόσχεται τόσον να ζήση «εν
πτωχεία» (ως υπόσχονται οι δυτικοί), όσον να ελευθερώση το πνεύμα αυτού
από της επιθυμίας του «κατέχειν» μέχρι τοιούτου βαθμού ώστε ο αληθής
θεράπων της ακτημοσύνης παύει να φείδηται και του ιδίου αυτού σώματος.
Μόνον υπό τας συνθήκας αυτάς είναι όντως δυνατή η γνησία βασιλική ζωή
του πνεύματος.
Η συνετή άσκησις συνίσταται εις το να
περιορίσωμεν εαυτούς εις εκείνο το αναγκαίον ελάχιστον των πραγμάτων και
της ύλης, άνευ του οποίου η ζωή θα καθίστατο πλέον αδύνατος. Αλλά το
μέτρον των δυνατοτήτων εκάστου είναι διάφορον.
Μή μεριμνᾶτε γιά τά ἐπίγεια, ἀλλά γιά τά ἐπουράνια! |
Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν ηδυνήθη να
οργανώση την ζωήν αυτού κατά τοιούτον τρόπον ώστε να έχη αρκετήν
«σχόλην», ελεύθερον χρόνον, δια την προσευχήν και την πνευματικήν
θεωρίαν του Θεού. Και αιτία τούτου είναι το άπληστον πάθος της
«φιλοκτημοσύνης». Το πάθος τούτο της πλεονεξίας ο Απόστολος Παύλος
ωνόμασεν ειδωλολατρίαν και ο Όσιος Ιωάννης της Κλίμακος «απιστίας
θυγατέρα» … Η γνησία χριστιανική ακτημοσύνη είναι άγνωστος ακατανόητος
εις τον κόσμον. Και εάν τολμήσωμεν να ισχυρισθώμεν ότι αύτη
επεκτεινομένη απορρίπτει ουχί μόνον κτήσεις υλικάς, αλλά και
διανοητικάς, τότε θα φανή τούτο εις την πλειονότητα των ανθρώπων
παραφροσύνη. Άνθρωποι έχοντες
επιστημονικάς γνώσεις θεωρούν τον πνευματικόν αυτών πλούτον ως την
ουσίαν της υπάρξεως αυτών, μη υποπτευόμενοι παντάπασιν ότι υπάρχει άλλη,
υψηλοτέρα γνώσις, και θησαυρός αληθώς ασύγκριτος προς τον ίδιον αυτών
πλούτον, φέρων μεθ’ εαυτού βαθείαν ειρήνην. Εν τη
αναζητήσει της υλικής αυτών ανέσεως οι άνθρωποι απώλεσαν την πνευματικήν
άνεσιν και ο σύγχρονος υλικός δυναμισμός ο οποίος δεσπόζει επί των
πνευμάτων και των καρδιών του αιώνος τούτου, περιβάλλεται επί μάλλον και
μάλλον δαιμονικόν χαρακτήρα. Και τούτο δεν είναι εκπληκτικόν, καθ’ όσον
ουδέν άλλο εκφράζει ει μη την δυναμικήν της αμαρτίας.
Η αγάπη προς τας κτήσεις εκδιώκει την
αγάπην προς τον Θεόν και τον πλησίον. Και οι άνθρωποι δεν
αντιλαμβάνονται τούτο και δεν θέλουν να εννοήσουν ότι εκ της απληστίας
των επιθυμιών αυτών, αι οποίαι κυριεύουν τα πνεύματα και τας καρδίας
αυτών, εκπηγάζουν τα αναρίθμητα παθήματα ολοκλήρου του κόσμου.
Όθεν δια να εξέλθωμεν εκ της αιχμαλωσίας
των ευτελών μεριμνών, δια να καθαρίσωμεν τον νουν ημών και δώσωμεν εις
το πνεύμα ημών να απολαύση εν αληθείᾳ βασιλικήν, ακριβέστερον θεοειδή
ελευθερίαν, είναι αναγκαία η αποταγή και επ’ αυτού του επιπέδου,
«ακτήμων ανήρ, εν προσευχή καθαρός … ακτήμων μοναχός του κόσμου δεσπότης
… απροσπαθείας υιός, τα προσόντα αυτώ, ως μη όντα λογιζόμενος».
Πηγή: “ΑΣΚΗΣΙΣ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ”, ΕΚΔ. ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΕΣΣΕΞ ΑΓΓΛΙΑΣ 1996. Μετάφρασις εκ του ρωσικού και γαλλικού Ιερομονάχου Ζαχαρίου.
Πηγή: http://oode.wordpress.com/
Ἀκτήμων μοναχός, ἀετός ὑψιπέτης (Ἀβββᾶς Ἰσαάκ ὁ Σύρος) |
πηγή: kaiomenivatos.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου